OGÓLNOPOLSKI PUNKT KONSULTACYJNY
CENTRUM EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ
przy OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOLE MUZYCZNEJ I i II STOPNIA
IM. H. WIENIAWSKIEGO W ŁODZI
ZAPROSZENIA NA ORGANIZOWANE WYDARZENIA:
Zaproszenie na 4 V 2016
- WYKŁAD I KONSULTACJE dr Leszek Kołodziejski - akordeon
- pobierz plik PDF
Zaproszenie na 4 V 2016
- WYKŁAD I KONSULTACJE prof. Michal Gabarczyk - skrzypce
- pobierz plik PDF
Zaproszenie na 11 V 2016
- WYKŁAD I KONSULTACJE prof. Jolanta Kukuła-Kopczyńska - altówka
- pobierz plik PDF
Zaproszenie na 11 V 2016
- WYKŁAD I KONSULTACJE dr Justyna Grudzińska - kontrabas
- pobierz plik PDF
Zaproszenie na 12 V 2016
- WYKŁAD I KONSULTACJE prof. Agata Jarecka - wiolonczela
- pobierz plik PDF
Zaproszenie na 17 V 2016
- WYKŁAD I KONSULTACJE mgr Wojciech Koprowski - skrzypce
- pobierz plik PDF
Cele działalności punktu:
-
wspieranie procesu nauczania na instrumentach reprezentowanych w Punkcie dla uczniów i nauczycieli szkół muzycznych I i II stopnia,
-
pomoc w rozwiązywaniu problemów wykonawczych, technicznych i interpretacyjnych,
-
wymiana spostrzeżeń i doświadczeń środowiska nauczycieli i rodziców z różnych regionów Polski;
-
organizacja wykładów dotyczących problemów metodycznych, instrumentalnych i pedagogicznych;
-
indywidualne konsultacje z uczniami, przy udziale nauczycieli prowadzących.
Konsultacje mają na celu pomoc uczniom i nauczycielom w rozwiązywaniu problemów związanych z ćwiczeniem, uczeniem się i wykonywaniem utworów;
-
pomoc metodyczna dla nauczycieli, zwłaszcza z zakresu metod ćwiczenia i zasad kształtowania aparatu gry;
-
pomoc metodyczna w zakresie przedmiotu kształcenie słuchu z audycjami muzycznymi;
-
konsultacje związane z awansem zawodowym nauczyciela, konsultacje odnośnie tworzenia programów nauczania, warsztaty metodyczne, pomoc przy ocenie pracy nauczyciela.
Prowadzący:
-
skrzypce – prof. dr hab. Michał Grabarczyk, prof. dr hab. Izabela Ceglińska,
dr hab. Łukasz Błaszczyk, mgr Elżbieta Puchalska;
-
wiolonczela – prof. dr hab. Agata Jarecka, prof. dr hab. Stanisław Firlej;
-
altówka – prof. dr hab. Jolanta Kukuła-Kopczyńska, dr hab. Róża Wilczak-Płaziuk,
dr Dorota Stanisławska;
-
kontrabas – dr hab. Grzegorz Wieczorek;
-
fagot – prof. dr hab. Krzysztof Kamiński;
-
obój – prof. dr hab. Janusz Kopczyński;
-
akordeon – prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, prof. dr hab. Elwira Śliwkiewicz-Cisak,
prof. dr hab. Zbigniew Ignaczewski;
-
kształcenie słuchu z audycjami – mgrDominika Lenarczyk-Paprocka – konsultant CENSA.
Metody pracy:
Spotkania z uczniami poprzedzone są prelekcją ukierunkowaną na problem związany z techniką wykonawczą i ogólnie rozumianym wykonawstwem instrumentalnym. Temat prelekcji podany jest w planie pracy działalności punktu na dany semestr. Po prelekcji odbywają się
45- minutowe lekcje, w których uczestniczą rodzice i nauczyciele zgłoszonych uczniów (zgłoszenie na tydzień przed terminem planowanego spotkania). Uczestnictwo nauczyciela prowadzącego ucznia jest ważnym aspektem wprowadzenia zaleceń konsultantów w codziennej pracy ucznia. Spotkania mają także na celu: ocenę poziomu i diagnozę problemów, przedstawienie sposobów poprawy (ćwiczenia gry), pomoc w zakresie interpretacji utworów, wspieranie uczniów wybitnie uzdolnionych.
Dodatkowo w Punkcie prowadzone są seminaria poświęcone ergonomii ruchu i psychologicznym aspektom występu scenicznego. Zajęcia z ergonomii ruchu prowadzi dr Piotr Kejna z Akademii Medycznej w Łodzi, zajęcia z psychologicznego przygotowania do występu mgr Aleksandra Leszczyńska.
Harmonogram pracy Ogólnopolskiego Punktu Konsultacyjnego
Centrum Edukacji Artystycznej przy Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st.
im. H. Wieniawskiego w Łodzi
Rok szkolny 2015/2016 SEMESTR II
Data | Wykładowca | Temat seminarium |
Skrzypce | ||
02.03.2016 | mgr Elżbieta Puchalska |
Wprowadzanie artykulacji spiccato i sautille |
08.03.2016 | dr hab. Łukasz Błaszczyk | Gamy, etiudy, kaprysy – elementy niezbędne na każdym etapie edukacji skrzypcowej |
13.04.2016 | prof. Izabela Ceglińska | Rola prawidłowego odczytania tekstu w pracy nad interpretacją utworu |
04.05.2016 | prof. Michał Grabarczyk | Zmiany pozycji w grze na skrzypcach oraz rodzaje wibracji |
17.05.2016 | mgr Wojciech Koprowski | Co jest najważniejsze w grze na skrzypcach? Rozważania o zagadnieniach gry na instrumencie |
Altówka | ||
09.03.2016 | dr hab. Róża Wilczak-Płaziuk | Techniki prowadzenia smyczka - kształtowanie prawidłowego warsztatu wykonawczego w grze na altówce |
05.04.2016 | dr Dorota Stanisławska | Zasady prawidłowej postawy oraz funkcjonowanie aparatu w grze na altówce |
11.05.2016 | prof. Jolanta Kukuła-Kopczyńska | Walory brzmieniowe altówki w utworach kameralnych |
Wiolonczela | ||
09.03.2016 | prof. Stanisław Firlej | Dzieło i wykonanie |
12.05.2016 | prof. Agata Jarecka | Różnorodne sposoby artykulacji prawej ręki |
Kontrabas | ||
11.05.2016 | dr Justyna Grudzińska | Podstawowe zasady dobrej artykulacji w grze na kontrabasie |
Fagot | ||
02.02.2016 | dr Dorota Cegielska | Techniki oddechowe w grze na fagocie |
Obój | ||
21.04.2016 | dr Agata Piotrowska-Bartoszek | Artykulacja w grze na oboju – sposoby ćwiczenia |
Akordeon | ||
05.02.2016 | prof. Elżbieta Rosińska | Zabawa jako metoda dydaktyczna w pracy z małymi dziećmi. Z problematyki nauczania gry na akordeonie dzieci 6 i 7-letnich |
09.03.2016 | prof. Elwira Śliwkiewicz-Cisak | Zagadnienia techniczno-wykonawcze i interpretacyjne w nauczaniu gry na akordeonie |
13.04.2016 | prof. Zbigniew Ignaczewski | Rozwój biegłości palcowej w procesie nauczania gry na akordeonie z klawiaturą izomorficzną |
04.05.2016 | dr Leszek Kołodziejski | Swoboda czy zależność? Elementy improwizacji w wybranych utworach literatury akordeonowej |
Warsztaty / seminaria ogólne |
||
02.02.2016 05.04.2016 |
mgr Aleksandra Leszczyńska | Psychologiczne aspekty występu scenicznego: metody rozluźnienia przed występem |
23.03.2016 09.05.2016 |
dr Piotr Kejna | Ergonomia ruchu: nawykowe zachowanie właściwej postawy ciała podczas pracy i wypoczynku |
Zgłoszenia uczniów na konsultacje:
Wyłącznie drogą elektroniczną: punkt.osm@wp.pl na formularzu
Karta zgłoszenia na konsultacje --->> plik do pobrania (DOC).
Godziny konsultacji będą ustalane po wpłynięciu wszystkich zgłoszeń.
Informacja dotycząca godziny rozpoczęcia wykładu oraz terminu nadsyłania zgłoszeń umieszczana jest na zaproszeniu informującym o kolejnych konsultacjach.
Szczegóły na www.muzyczna-sosnowa.pl w zakładce Punkt konsultacyjny.
Prosimy też o potwierdzanie wzięcia udziału w wykładzie na mail: punkt.osm@wp.pl
Udział uczniów, nauczycieli i rodziców w konsultacjach, wykładach i warsztatach jest bezpłatny.
Miejsce:
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. Im. H. Wieniawskiego
ul. Sosnowa 9, 93-102 Łódź
Informujemy, że przy OPK CEA pełni dyżur konsultant CENSA - p. mgr Dominika Lenarczyk-Paprocka.
Specjalność: Kształcenie słuchu z audycjami.
Dyżur: w czwartki godz. 15.00 – 16.00, po wcześniejszym umówieniu.
Kontakt: lenarczyk-paprocka@censa.pl